neděle 14. prosince 2014

EME expedice Surinam

2m anténa expedice PZ5EME  


Na přelomu listopadu a prosince proběhla EME expedice Hermanna DL2NUD a Wolfa DL4WO do Surinamu, kde byli aktivní v pásmech od 2m do 9cm. V pásmu 144 MHz používali jako vždy při Hermannových expedicích pouze jednu 17el. anténu. 
V pásmu 2m vysílali hned první dny, ale to okno vycházelo v pracovní dny v pro mě nevýhodnou dobu a tak jsem si říkal, že se nic neděje, času a příležitostí bude ještě dost. Následně se skoro týden věnovali vyšším pásmům a na mé pásmo se vrátili až v noci ze 4. na 5.12. Jelikož jsem následující den ráno odjížděl brzy ráno na služební cestu, tak jsem raději místo vysílání spal. Další provoz naplánovali na víkend během druhého kola ARRL EME contestu, kterého jsem se na část jedné noci také zúčastnil. Ze Surinamu ale přišla špatná zpráva, že mají problém s PA a se záložním 300W udělali tento den pouze 3 QSO. Vypadalo to na konec provozu v pásmu 144MHz a já se tak již smířil, že Surinam mi bude ve sbírce chybět. V pondělí během dne jsem ovšem zjistil, že se jim zařízení umoudřilo a opět vysílali. 
9.12. nad ránem byla poslední příležitost zkusit Surinam a tak jsem zajel na EME QTH. Ale stav byl stejný jako o víkendu. Sice jsem slyšel dost stanic na EME, ale od expedice dlouho nic. Na druhou stranu se mi podařilo po mnoha předešlých pokusech udělat spojení s Matějem OK1TEH a jeho jednou anténou velice pěkně za -21dB. Po 1,5 hodině vidím konečně první signály od expedice PZ5EME a netrvalo moc dlouho, než mi odpověděli a spojení proběhlo s reporty oboustranně -23dB. Že už nemůže být nic lepšího? Po spojení vyjdu ven a jelikož po dlouhých dnech dusivé inverze svítí na obloze zrovna Měsíc, tak zjišťuji, že se antény dívají úplně jinam, hlavně ne na Měsíc. Koriguji odchylku celých 25° a hned je to jiné kafe! Při vysílání výzvy se také zlepšily reporty na serveru LiveCQ, kde od N9XG vidím dokonce -11dB. Poněvadž byla venku velká vlhkost, navlhnul řemínek pro azimutové čidlo tolik, že přeskakoval. Napínací pružinka už zmizela, pravděpodobně zrezla a rozpadla se.
Mou 97. DXCC jsem tedy udělal s totálně odsměrovanou anténou.

Žádné komentáře: