čtvrtek 25. září 2008

KV anténa FD4 snadno a rychle


V letošním létě jsme s rodinou začali využívat "letní byt" v zapadlé vesničce nedaleko přehrady Slezská Harta.
Co by radioamatér jsem již v minulosti nahlížel na nejbližší stavby a stromy hlavně s ohledem na možnost úchytných bodů KV antén. Pro VKV je toto QTH zcela nevhodné, ale proč nemít alespoň něco menšího provizorního na KV.
Den před jedním z odjezdů na víkend jsem tedy začal jednat. Doma v garáži jsem našel polotovar antény FD4, kterou jsem kdysi v minulosti chtěl vyzkoušet. V šuplíku jsem našel balun, ale jen 1:4 s tím, že rychle nic lepšího nevymyslím a alespoň anténu vyzkouším. Stejně si nedělám iluze o přesné impedanci 300 ohm na balunu.
V sobotu bylo pěkné počasí, roční syn si užíval dopoledního spánku, tak prvním krokem na dvoře bylo rozmotání ramen antény z nějakého bronzového drátu. Kdo mě pozoroval, určitě se musel občas pobavit, poněvadž drát je to opravdu vzpurný a já mám jen celkem 4 končetiny a to mi občas nějaká další scházela. Po rozmotání jsem naměřil přesnou délku ramen, navázal izolátory a kratší rameno jsem uvázal na střechu bytovky. Druhý konec antény mi vyšel na statnou břízu, kde jsem úvaz provedl provizorně cca 3m nad zemí. Pak již následoval koax do okna a netrpělivě jsem analyzérem zjišťoval, jestli vůbec někde ladí. A opravdu anténa ladila lépe, než jsem čekal. Připojil jsem tedy FT847 a zkoušel první QSO na různých pásmech, aby jsem si vyzkoušel "kvalitu" antény, zkoušel jsem volat např. W, VE stanice jen s 5W. Druhý den jsem úvaz antény na bříze dostal asi do 10-ti metrů a bylo to hned na analyzéru znát.
Anténa je tedy na světě, možná příští rok ji zkusím vylepšit, ale na to občasné víkendové spojení bude bohatě stačit.
A jaké PSV anténa FD4 vykazuje s balunem 1:4?
80m 1,1 - 1,6
40m 1,2 - 1,3
30m 6,1
20m 1,0 - 1,7
17m 2,1
15m 4,8
12m 1,1
10m 1,4 - 1,7
6m 1,4
Tedy kromě 160, 30 a 15m se dá vysílat všude.

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

A čo to podľa teba znamená, že antena ladí???

Jirka OK2PMS řekl(a)...

Co podle mě znamená, že zmíněná anténa z příspěvku ladí? Že má na žádaném pracovním amatérském pásmu PSV blížící se co nejvíce 1,0 a můžu ji připojit k TRXu a bez obav i vysílat.